Nedan gäller för såväl aktiebolag som enskild firma, men är i dessa deklarationstider extra aktuellt för dig som bokför ikapp bokföringen för år 2017 i din enskilda firma.

Om du köper en dator som kostar max 22 400 kr (halva prisbasbeloppet år 2017) säger huvudregeln att du kan dra av hela kostnaden som korttidsinventarium. Du bokför kostnaden på kontot ”förbrukningsinventarier”, hela beloppet läggs i resultaträkningen och minskar resultatet. Om datorn kostar mer än 22 400 kr (ex. moms) ska den betraktas som inventarie och bokförs som en sådan i balansräkningen. Det innebär också att du ska göra årliga avskrivningar på datorn, avskrivningarna påverkar resultatet.

Kontorsmöbler anses vara inventarier av mindre värde (halvt prisbasbelopp). Det innebär således att hela kostnaden är avdragsgill, och bokförs som förbrukningsinventarier. OBS! Om du har ett hemmakontor som du köper möbler till får du inte dra av momsen. Om kontoret är utanför hemmet är hela momsen avdragsgill.

Mobiltelefon: Om du tecknar ett nytt abonnemang (med eller utan ny telefon) i firmans namn så kan du dra av hela kostnaden. Om du redan har en mobiltelefon, och använder den i din verksamhet, så får du göra avdrag för den del av kostnaden som rör din firma.

Ett råd är att teckna ett abonnemang som inkluderar obegränsat antal telefonsamtal, sms och surf. Därmed påverkar inte eventuellt privat användande kostnaden för företagsabonnemanget.