Varför ska du använda Wrebit?

Hämta på App StoreHämta på Google Play

Frågor som alla vill ha svar på.

Här nertill får du svar på frågor som du säkert undrar över.


  •  Fråga: Vad är Wrebit för något?
    Svar: Wrebit är Sveriges enklaste och enda helt kompletta bokförings- och faktureringsprogram i en app, speciellt utformat enbart för egenföretagare – helt gratis. 
  • Fråga: Vem är det till för?
    Svar: Wrebit passar alla olika typer av bolagsformer (aktiebolag, enskilda firmor, föreningar, handelsbolag och kommanditbolag). Appen är anpassad för dig som använder den enkla bokföringsmetoden, dvs. bokslutsmetoden/kontantmetoden och lämpar sig bäst om du är ensam eller har någon enstaka anställd.  
  • Fråga: Vad gör det så speciellt?
    Svar: Wrebit har en av marknadens mest utvecklade AI-robot och är unikt att vara ett helt affärsprogram i en app. Wrebit är det enda du behöver för att sköta hela ditt företags dagliga verksamhet. Wrebit har förenklat allt som har med bokföringen att göra, så att inga större förkunskaper krävs.  
  • Fråga: Vad kostar Wrebit?
    Svar: Wrebit är gratis, inga kostnader för att använda appen och inga begränsningar oavsett hur mycket du bokför eller hur många fakturor som skickas. Om du önskar hjälp med bokslut eller vill ha rådgivning av experter är det tilläggstjänster som går att köpa till.  
  • Fråga: Kan det tillkomma några kostnader?
    Svar: Nej, inga startkostnader eller dylikt för att använda appen. 
  • Fråga: Hur lång bindningstid är det?
    Svar: Ingen alls.
  • Fråga: Finns någon begränsning på hur många fakturor/verifikationer som får skapas?
    Svar: Nej, ingen begränsning!
  • Fråga: Varför är det gratis?
    Svar: Världen behöver fler entreprenörer och Wrebits vision är att ge alla möjlighet och inspiration att följa sina drömmar om att driva eget företag. Vi är stolta över att kunna erbjuda ett enkelt och komplett bokförings- och faktureringsprogram i en app – helt gratis, och istället ta betalt om du som användare väljer att köpa till mer omfattande rådgivningstjänster.  
  • Fråga: Behöver jag kunna något om bokföring t.ex. debet & kredit och känna till olika bokföringskonton?
    Svar: Nej,Wrebit har utvecklat ett flöde som gör att du inte behöver tänka debet & kredit, utan bara Wrebit. När du har fotat kvittot/fakturan så är du inne i ett flöde, där valen som görs är förenklade. Du behöver inte fundera på eller ställa upp olika konton, Wrebits AI-robot skannar hela kvittot, utgår från händelsen som inträffar och sedan föreslås bokföringen automatiskt. 
  • Fråga: Om jag inte kan något om bokföring eller driva företag, hur gör jag?
    Svar: Det ska gå snabbt och vara enkelt att lära sig om hur du driver ditt företag och bokför i Wrebit. Därför har vi skapat korta instruktionsfilmer med förklaring olika typer av scenarion. Alla filmer finns här: wrebit.se/guide. 
  • Fråga: Hur börjar jag?
    Svar: Se en kort film om hur du kommer igång med Wrebit: wrebit.se/guide. Om du vill du få tips på vad du ska tänka på när du startar företag – läs gärna här: https://wrebit.se/kom-i-gang/. 
  • Fråga: Behöver jag fylla i alla uppgifter under ”Mitt Företag”?
    Svar: Nej det behöver du inte. Det går att ändra när som helst om du t.ex. skaffar Bankgiro senare.
  • Fråga:Vilka olika typer av betalningssätt kan jag ange på mina kundfakturor?
    Svar: I Wrebit finns möjlighet att ange bankgiro, plusgiro, swish-nummer samt bankkonto som betalningssätt. Det gör du under ”Mitt Företag” i appen. 
  • Fråga: Hur skapar och skickar jag en faktura?
    Svar: Du skapar enkelt en snygg faktura i appen som du snabbt skickar via mail eller sms. Du kan även välja att skriva ut fakturan och skicka den via post. Se den korta filmen på wrebit.se/guide
  • Fråga: Måste jag spara underlagen (när jag fotat)?
    Svar: Ja, enligt lag måste alla kvitton och fakturor sparas i sju år. Om det gäller faktura per mail är det egentligen mailet/PDF:ensom ska sparas, och då gäller tre år för digitala handlingar. Om du fotat ett papperskvitto är det ok att spara det i tre år – förutsatt att det finns en digital kopia i sju år (vilket det gör om du har fotat till Wrebit). 
  • Fråga: Hur kommer man i kontakt med supporten?
    Svar: Bäst är att maila till support@wrebit.se. På hemsidan finns även bra och lärorika instruktionsfilmer där du ofta kan finna svar: wrebit.se/guide 
  • Fråga: Vad ingår i Wrebits support?
    Svar: Teknisk support och direkta appfrågor. Det går självklart att köpa till bokföringshjälp, rådgivning av våra experter, hjälp med bokslut etc. 
  • Fråga: Vilka tilläggstjänster erbjuder ni?
    Svar: Under ikonen “Experthjälp” i appen finns olika tjänster att tillgå; chatta med en redovisningskonsult, boka en telefontid med redovisningsexpert eller skicka en fråga via mail. Du kan också använda tjänsten “Bokför åt mig” om du behöver hjälp med ett specifikt underlag. Vi hjälper också gärna till med mer omfattande uppdrag såsom bokslut och deklaration. 
  • Fråga: Behöver jag en redovisningsbyrå?
    Svar: Nej,tanken med Wrebit är att du ska kunna sköta bokföringen själv. Om du behöver hjälp någon gång kan du ta hjälp av våra redovisningskonsulter direkt i appen. Självklart går det också bra att ha en redovisningsbyrå vid sidan av.   
  • Fråga: Kan jag ha en redovisningsbyrå och samtidigt använda Wrebit?
    Svar: Ja, Wrebit är helt kompatibelt med alla redovisningsbyråers system. Du sköter den löpande bokföringen själv och byrån kan exportera en SIE-fil för att göra ändringar och exempelvis bokslut. 
  • Fråga: Jag vill överföra min redovisningsdata till Wrebit från ett annat program, hur gör jag?
    Svar: Du behöver exportera en SIE-fil från ditt nuvarande program och sedan importera SIE-filen till Wrebit. Om du har haft hjälp av en redovisningskonsult: be att konsulten skickar SIE-filen till dig. Se den korta filmen på wrebit.se/guide
  • Fråga: Vi är flera i företaget, kan vi använda samma konto/abonnemang?
    Svar: Ja absolut, och då är det samma inloggningsuppgifter till alla.
  • Fråga: Jag har flera företag, kan jag använda samma konto till båda företagen?
    Svar: Nej, det är ett företag per konto. Det går givetvis bra att växla mellan två konton i samma app.
  • Fråga: Vad händer om jag tappar mobilen/surfplattan eller om den går sönder?
    Svar: Du kan vara lugn! Wrebit är helt molnbaserat och du kan enkelt logga in på en annan mobil eller surfplatta och fortsätta som vanligt. 
  • Fråga: Funkar Wrebit på datorn?
    Svar: Nej, Wrebit är utvecklat för nutidens småföretagare och tanken är att man ska kunna sköta sin bokföring vart som helst, när som helst. Därav blev resultatet en renodlad app – enkelt och lättillgängligt! Detta är en del vad som gör Wrebit unikt, finns ingen annan på marknaden som är helt komplett i en och samma app.
  • Fråga: Varför Wrebit?
    Svar: Enkelt, gratis, automatiskt och smidigt – bara en app som krävs! 
  • Fråga: Jag är medlem i Unionen Egenföretagare, vad innebär ert samarbete med dem?
    Svar: Grattis! Som medlem i Unionen Egenföretagare så får du tillgång till en timmas gratis rådgivning av våra redovisningskonsulter varje år. Det enda du behöver göra är att fylla i formuläret på Unionens hemsida (länk). 
  • Fråga: Finns det möjlighet att koppla ihop sin bank med Wrebit? 
    Svar: Ja, om du har Danske Bank så kan du aktivera bankkoppling. Det innebär att dina bankhändelser kommer in automatiskt i Wrebit. 
  • Fråga:Kan jag använda Wrebit om jag har en annan bank än Danske Bank?  
    Svar: Appsolut, du kan använda Wrebit full ut oavsett vilken bank du har.  
  • Fråga: Kan jag koppla ihop mitt iZettle-konto med Wrebit?  
    Svar: Ja, vi har en klockren integration med iZettle som innebär att din försäljning förs över och bokförs automatiskt i Wrebit.